Friday, November 06, 2009

Rekreation...#2


Den lilla lilla lilla felande länken i värmesystemet ligger
slaktad på köksbordet.


Det här börjar ju likna en bilblogg istället för bildblogg, haha.
Men jag gör ju bara en massa hemliga reklamjobb nuförtiden så det finns ju inte så mycket bilder att visa för tillfället.

Det räckte ju inte att byta bromsar och skivor, utan när jag nu väl kom igång på garageuppfarten så tog jag tag i värmeproblemet också. Jag har nämligen kört utan värme sedan i våras. Det funkar ju bra på sommaren, men nu, i november är det inte lika kul. Höjden var förra helgen, när familjen åkte till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby, på höstmarknad. Jodå, fullt påpälsade i +8 grader i bilen åkte vi de 13 milen till Vimmerby, gick på marknaden, tittade på pippi, pratade med Kling och Klang, frös och frös lite till. Sedan satte vi oss i bilen igen och körde hem, ÄNNU kallare var det då kan jag säga.

Så efter jag åkt hem från Östran häromdagen skruvade jag bort fläktskenorna, torpedskydd, torkare, torkarnas länkarmar, torkarmotorn, öppnade värmehusets ena sida, plockade ut spjällmotornhuset och tog in det i köket. Sedan var det fram med pinsett och lupp. Inuti det lilla plasthuset fanns en liten liten elmotor och en massa kuggljul. Jag fick plocka ut elmotorn och plocka isär den i molekyler för att få ut kolen och de små tillhörande bläcken. Jag lovar, de här kolen är SMÅ, typ fyra fem millimeter. Jag gjorde rent allt med T-röd (tog ett par klunkar också för att komma igång...) men det hjälpte inte. Felet satt i kollektorn, där finns små, små springor mellan kopparplåtarna, typ som tunna hårstrån, mellan dom satt smuts som kortslöt motorn.

Lilla motorn spann igång så fint så och allt monterade tillbaka, länkarna rörde på sig så fint och nu har jag kört med högsta värme hela veckan, bara för att jag kan!!

Själv är bäste dräng, men snart får det vara ett slut med det.

0 kommentarer: