Thursday, November 12, 2009

Chefskurs


Ölandsbron i horisonten får symbolisera min tanke om att på sikt
förbättra kommunikationen och bygga broar mellan avdelningarna
på tidningen.

Foto: Mattias Johansson

Jag skall på chefskurs imorgon. Lära mig hålla utvecklingssamtal och sånt. Det är nog nyttigt. Spännande och läskigt på samma gång.

Mitt mål i bildchefandet är att utveckla Östrans bildjournalistik till något riktigt bra, för det vet jag att vi kan. Vi är duktiga och ambitiösa allihop, men vi måste få UTRYMME att vara duktiga och ambitiösa också. Det är mitt jobb att fixa det. Nu är jag ju tjänstledig på 66% så tiden är ju knapp, men jag måste sätta lite press på mig.
Jag och Tomas Königsson har många idéer som måste sättas i verket. Funderingar, stora och pompösa, men med mycket vilja och stort besvär skall det nog funka.
Vår tidningsledning består av sk textmänniskor så bilden får inte så stor plats i den dagliga planeringen av tidningen. Men det har blivit bättre på sista tiden så nu kör vi.

Jag skall också verka för att bygga broar mellan avdelningarna, få igång nyttiga samtal om bilden och dess betydelse, avdelningar imellan.

Jag skall få igång och inspirera våra redigerare så dom får utrymme och lust att exprementera lite.

Få till stånd ett alternativt sätt att jobba, då vi känner att vi fotografer inte är journalister utan bara någon som "fyller ett hål" på sidan. Vi måste ta större plats på redaktionen och i tidningen.

Kort och gott, göra en riktigt bra avdelning där kreativitet och jobblust sprudlar!
Fast det får naturligtvis inte kosta några pengar.

Är du sugen på en Canon EOS Mark IV kan du titta lite HÄR. Ett white paper på nya kameran. Eller HÄR om du vill.

9 kommentarer:

tomasrj said...

Låter bra. Prenumererar på Nyheterna men tittar avundsvärt på Barometerns bilder. Ofta har de vidvinkelbilder uppdragna i storlek som ger kanonsnygga ettor och de låter bilderna komplettera texterna. Det saknar jag tyvärr i Nyheterna där fotografierna allt för ofta hanteras styvmoderligt.

FotoMix-bloggen said...

Lycka till med kursen.
Fotomässan i helgen?
/Daniel

Mattias Johansson said...

Hej Tomas!
Själv tycker jag att Barometern är en spillra av sitt forna jag, förr redigerades den kanonsnyggt, men sen dom bytte format har dom tappat där, tycker jag. Nyheterna har ofta bättre bildmaterial men som du säger så behandlas dom styvmoderligt. Det är där vi tappar, materialet redigeras på så sätt att det förvinner, man kommer inte ihåg det. Bättring!

Mattias Johansson said...

Tjena Daniel!

Åh! Det hade varit riktigt kul med fotomässsan, men jag har för mycket att göra. Eller? Har jag?
Nä, nu blir jag sugen!!!

Det är ju en bit att åka över dan förstås. Skall du dit?

PeO said...

Det låter bra, jag vill också vara med. Inte bara hänga ut dåliga exempel på bloggen.

FotoMix-bloggen said...

Japp.
07.00 går bilen norrut imorgon bitti.
/Daniel

Mattias Johansson said...

Hej PeO!
Nä, lite positiva vibbar vill vi ju också skapa. Vi ses i veckan!!

Mattias Johansson said...

Tjena Daniel!

Nu är du väl i storstan och gottar dig bland likasinnade, frossar i nörderi och jag är SÅÅÅ avundsjuk!
Ville också åka, men istället har jag satt upp skjutdörrar på altanen...

Kör hårt!

gustav gustafsson said...

östran och oskarshamnsnyheterna måste göra något åt bilderna i tidningen, men framförallt göra något åt designen och layouten i sin helhelt. Barometern och OT är mycket enklare att överblicka, har ett fräschare och modernare uttryck och har även överlag bättre fotografer som vet hur man komponerar en bild och med den kompletterar texten.
jag hoppas ni lyckas utveckla tidningen till vad den skulle kunna vara.

allt gott,
gustav, oskarshamn.