Tuesday, May 26, 2009

Mamy-stark som en oxe


Mamy Ndaniye i toppform. Photo: Mattias Johansson


En ovanlig söndag på tidningen kan jag lova. Bara två jobb på listan, ett blev inställt och jag hade bara fotboll kvar. Men det var skönt kan jag säga, då hann jag fixa med datorn eftersom jag bytt till en annan maskin. Mycket att flytta över, ställa in och fixa. Tar ju sån tid det där.

Också skönt att bara ha EN fotbollsmatch att bevaka. Tänk att jag kunde ju vara där ända till slutsignalen. Gott det! Vädret var fantastiskt och det var första gången jag plåtade IFK Kalmars senegaliska (säger man så?) dundersuccé Mamy Ndaiye. Vilken fotbollsspelare! Tokbra.
Stark som en oxe, madesjö´s tjejer föll som käglor runt Mamy när hon trollade bort 407 backar, snurrade bort målvakten till andra sidan atlanten och slutligen tryckte upp bollen i krysset. Fint som snus. Och solen lös som jag sa. Fint det också.

Förresten, nu funkar PFK´s hemsida igen, titta!
Och för er som gillar studio- kolla in den här killens studio, där ligger man i lä...

Och min kamera då? Läs längre ner. (cliffhanger va?)


Photo: Mattias Johansson


Photo: Mattias Johansson


Photo: Mattias Johansson


Photo: Mattias Johansson


Photo: Mattias Johansson

Jo, angående min kamera så gnällde jag ju häromdagen. Sen, helt plötsligt var den riktigt skarp. I studion var den tokskarp, ute på fotbollsplan ganska skarp, och följande fokus hängde med bra. Dock testade jag med att lägga fokus på uppsparkade grästuvor ibland och då kunde den lägga skärpan fel, alltid för långt fram ?.
Sedan plåtade jag med en gammal 1Ds mark II, sååååå tokigt skarpt blev det med den. Då passade jag på att testa alla mina gluggar på Ds-huset för att utesluta att det var optiken det är fel på. Alla bilderna blev tokskarpa.
Så felet ligger i kameran, men uppträder inte konsekvent vad jag kan förstå? Detta är helmärkligt? Vad skall man göra?

Köp nytt, tänker ni.
Not an option, för jag gillar Mark III som kamera, att arbeta med är den helt outstanding. Bästa handhavandet på marknaden. Det enda som fattas är fungerande fokus, men det kommer. Ha förtröstan.











0 kommentarer: