Sunday, January 24, 2010

Klubbad


Ullis med den satans klubban, vem kastade den?

Jag har inte hjälm när jag plåtar ishockey. Ingen annan här heller. Känns hämmande, jobbigt.
Några gånger har pucken svept nära en. En gång fick jag och kollegan Mats ett slagskott mot oss, pucken gick precis mellan våra huvuden, vi kände vinddraget mot våra öron. Vi skulle ha hjälm sa vi. Men det är väl nåt man säger. Blir ju aldrig av, man är ju odödlig.
Idag slängde en spelare, jag hann inte se vem, sin klubba allt vad han kunde mot oss i fotobåset. Det bara small i väggen bakom oss. Min kollega Ullis (som var där privat??? Galet?) fick den nära nog i ansiktet tror jag. Jag fick en smäll under ögat, jag trodde först det var en del av klubban men det var ju kameran. Jag duckade för snabbt och slog i.

Nu minns jag plötsligt när jag under en handbollsmatch i Kalmar fick en stenhård boll rakt på motljusskyddet. Kameran slog in i näsbenet och jag fick ju näsblod naturligtvis.
Publikens sårl hördes och alla tittade på mig, jag hade nog fått en liten chock eller nåt för jag låtsades som ingenting och gick till kameraväskan och bytte glugg...med blodet rinnande nerför hakan. Byta glugg liksom, varför då? Knas.

6 kommentarer:

Paul Madej said...

Låter inte bra, jag står hellre där uppe på motsatt sida, känns tryggare, men även där har jag nästan fått en puck på mig, har bara väntat att detta skulle hända, vi borde ha hjälm. Det är ganska många fotografer i Sverige som skadats vid hockey-matcher.
//Paul Madej

Daniel Nilsson said...

Köp hjälm för sjutton!
Men glöm inte att ta av visiret... det går fan inte att plåta med det på!

:-)

Blogobananas said...

Med den minen skulle jag ju platsa i vilken "jag känner mig kränkt-artikel" som helst!
Förra gången jag var där stod jag nere på golvet, helt täckt av plexit - men lyckades ändå få en puck på mig.

Lånar nog en hjälm av räddningstjänsten nästa sväng.

Mattias Johansson said...

Våga vägra nybro!
Näää, men man skulle ju få göra sådana där hål i plexit som dom hade förr i tiden, som dom fortfarande har i staterna. Det är coolt. Om det inte går som för han på Sportsshooter som Daniel Svensson visar på sin blogg. haha, inget kul läge.

Mattias Johansson said...

ISO: Jag gillar inte att stå däruppe, blir så mycket "ovanför"-perspektiv. Jag vill närmre liksom. Nära men safe, både ha kvar och äta kakan kanske?


Ullis: Man kanske skulle boka en stol där uppe, i ölstugan, med långstruten och en macka i handen är man på den säkra sidan. Vad tror du?

Daniel: Jag skall ha BÅDE gallervisir och plexivisir. Jag kör en suspens också, ett par barn till vill jag ju ha...

skoglöw said...

Självklart skall man stå intill planen om man vill ha tighta actionbilder. Minns en äldre fotograf i Alingsås som fick sitt enbensstativ böjt av en fallande handbollsspelare, som efter matchen skämtsamt sa att nästa gång får du ha hjälm. Och ja resten fattar du...

Tyvärr har jag ingen bild, det hade ju bara varit för bra!