Monday, July 06, 2009

Wet wet wet


Orienteringstävling i djupaste skogarna i småland, Kosta närmare bestämt.
Blixtar och dunder och mycket väntan. Foto: Mattias Johansson


Sagolikt vilken blöt helg jag just lagt till arkivet, och då menar jag inte blöt som i fest, nä utan en helg i regnets tecken. Tre gånger blev jag dyblöt under den gånga arbetshelgen.
Som bekant går det inte att lära gamla hundar att sitta, så efter första dränkningen hämtar man ju ändå inte regnkläder! Varför då liksom, det kan väl inte regna fler gånger, eller...

Första gången satt jag mitt ute i djupaste smålandsskogen, i Kosta, i hällregn och med åskan vinande i trädtopparna. Nä, jag blir nog aldrig någon James Nachtway, smälla får det gärna göra, men inte precis nära mig...haha.

Efter en halvtimma vid bilens värmande fläkt hade jag nästan torkat och väl inne Victoriavallen där jag skulle plåta återstående tid av sista halvlek mellan NIF och IFK Malmö, trivdes jag riktigt bra i mina nästan torra jeans.
Då öppnade himlen sig igen, en vägg av väta sköljde över mig.

Ytterligare en halvtimma vid fläkten på väg till nästa jobb.
Enligt uppgift hade ett träd på Kalmars äldsta kyrkogård, anor från 1100-talet eller så, träffats av blixten och fallit.
jag går ut i bara skjortan (!?) och letar ivrigt upp trädet, som visar sig vara en gren, men iallafall.
Vad händer tror ni:
Himlen öppnar sig IGEN !! Som en jäkla sodastreamer flödar stora bubblor mot mig, fast inte fyllda med luft förstås. Nej. Usch. Känns som jag blivit överkörd av detta. Usch igen!

Eftersom jag i nuläget inte bryr mig om regnet längre spatserar jag lugnt över kyrkogården och försöker tyda de kryptiska meddelanden som lämnats av adeln och borgarna på de medeltida gravsterna.

Nu har jag äntligen fått iväg lite frilansjobb och nu är det dags att förbereda sig för Hultsfredsfestivalen, usch och fy fast ändå roligt.

Här kommer några bilder från helgens jobb,


Hällregn i Kosta.




Men på förmiddagen var himmeln blå som kobolt, men ett tränat öga
kan ju ana vad som komma skulle...



Hästtävling i Ljungnäs. En snabbis sa reportern,
jovisst sa jag, hästtävlingar går sällan snabbt...

Dessutom fick jag skäll av några hästtanter som
påstod att mitt objektiv var så stort att det skrämde
dressyrhästarna...chickens, så säger aldrig häst-
hopparna, lite mer krut i de hästarna.



Stilstudie på Victoriavallen...




Där Nybro IF vann över IFK Malmö med 7-0! Gott!

0 kommentarer: