Friday, March 02, 2012

Canon EOS 5D Mark III

©Canon
ÄNTLIGEN!!
Nu är den här! Canon EOS 5D Mark III, damn vad skönt. Jag vaknade imorse av att telefonen surrade, det var Per Karlsson Canon som meddelade mig om världsnyheten. Vilken morgonpresent, vilken ljuvligt uppvaknande!

Känns som att den kommer passa mig som handsken. Eller kepsen eller vad du nu vill. Jag har verkligen trivts med dess föregångare, men det här blir nog ännu bättre.


Jag har sålt min 1D mark III, som jag aldrig riktigt blev vän med.
Jag har haft många olika EOS, analoga EOS 5, EOS 1, EOS 1n, EOS 1D mark II, EOS 5D mark II och har gillat dom alla, men min 1D mark III och jag bondade aldrig. Nu har jag alltså sålt den.

Jag passar inte ihop riktigt med de stora 1:orna längre, jag vill ha mindre, nättare kameror att jobba med, (Eh, fast min Hasselblad H4D 50Mp multishot är ju inte liten och smidig förstås...) och då är 5D så galet sköna!
Den "gamlas" akilleshäl var ju hastigheten, jag är inte framerate-kille, jag brukade sätta ner hastigheten på min 1D mark III när jag plåtade sport, så några 10 bilder per sekund känner jag inget behov av alls.
Men tre är ju lite lite. 5-6 bilder per sekund är ju perfekt!

När jag plåtade handboll brukade jag förövrigt sätta kameran på singelbild, för att kunna trycka av precis i rätt ögonblick när spelaren kastar sig i luften. Men blir också mer allert på så vis.

Nog surrat om detta, nu måste vi läsa på om den nya skönheten!

HÄR.
HÄR.
HÄR har Brent Stirton jobbat lite.
HÄR snackar Vincent Laforet om sina tankar, mest kring filmning med 5D mkIII
HÄR skriver Rob Galbraith om det hela.

Nähä, nu är det bara att läsa på lite i helgen och sedan blir det nog att trycka på Beställ-knappen va?


0 kommentarer: