Wednesday, February 25, 2009

Fotomässan #2


Tjockt med folk och varmt som i en gjutjärnskamin, det sammanfattar
årets mässa. Notera Paul Madej på "telegluggs-podiet" i högra kanten.
Huh, jag vågade inte gå upp på grund av min Nikonallergi,
det liksom kliar i huden...


Se där, det tog ju bara en halv vecka att få in lite bloggning i schemat.
Jag fortsätter på temat fotomässa. Ja vad säger man, mycket folk, mycket grejor, mycket bilder och sååå lite tid. Tok vad stressigt det blir om man skall hinna se allt så vi tog det lite soft och missade nog en del, men men.
Vi gick på Göran Segeholms föreläsning. Riktigt bra och riktigt roligt, han är en grymt duktig talare Göran. Vår reskamrat Boppe fick sig en hel del roligta glirningar, det är nämligen han som är orsaken till att Görans nya bok blev till, eller ja, det var så det sas i föreläsningen iallafall. Men det är typ sant faktiskt. Och teserna i boken har vid otaligt tillfällen testats på medlemmarna i Kalmar Fotoklubb. Till Boppes glädje.


Göran Segeholm snicksnackar med hugade bokspekulanter och
signerar böcker för glatta livet
. These ladies var också
spekulanter på min lilla LX3
.

Men allvarligt talat, jag måste fråga mig själv eller någon annan:
Varför går alla runt med stora Mark III:or eller D3:or på MAGEN, varför har dom med sig de där stora husen på denna mysmässa. Vad skall dom plåta där liksom, som kräver 15 miljoner pixlar eller så? Och på magen?
Märkligt mysterium. Kul att beskåda dock.

Jag fick mig en kik på Profotos nya blixtar (D1) iallafall. Dom verkar riktigt sköna och smidiga. 36 laxar för paret. Inte fy skam trots allt. Tre fyra stycken räcker nog. Vid större jobb kör man D4.

Mycket fina bilder hängde där. Bla alla nomineringarna i The PGB Photo Award. Första bilden man stötte på var Lasses. Grön och skön. Det var faktiskt den bästa utställningen på mässan.
Pieter Ten Hoopen hade också bilder på väggarna, stora och mörka. Snyggt.


Boppe och Paul nyanlända i Göteborg


Paul tittar bekymrat på en Canon 500mm


Canons Per Carlsson demonstrerar kameror för Paul, som inte kan
bestämma sig vilket märke han skall använda.

För mig är valet lätt. Canon så klart.

2 kommentarer:

Blogobananas said...

Ja jag hade en förrädare på Sporthallens innerplan under senaste basketmatchen.
Om Paul köper Nikon kommer jag aldrig mer berätta för honom vilket lag som är hemmalag!

Mattias Johansson said...

Haha, den är jag med på Ullis.