Sunday, June 29, 2008

Sunday Bloody Sunday


Photo: Mattias Johansson
Med skräck i ögonen ser Degerfors IF´s målvakt Simon Nurme hur
bollen går honom förlorad och slutligen fångas upp i nätet bakom honom.
Klicka på bilden för fler bilder.

Igår var det 30 årsfest hos Lina och Markus. Härligt fest, men man är bra trött idag, dock inte bakis. Ovanligt.
Bara några timmar kvar sen har denna veckan gått till ända. En bra vecka, alldeles för mycket jobbande men ändå. Imorgon börja en SJU veckor lång semester från Östran. Välbehövligt! Jag skall visserligen jobba lite med min egen verksamhet men det går ju lite lättare. Då får man ju göra bra ifrån sig. Känns som vi aldrig får göra jobben så bra som vi kan på tidningen, frustrerande, ledningen ser hellre att vi gör 8 jobb halvbra än 4 riktigt justa jobb.

Nä, inget mera gnäll nu. Nu skall jag vara ledig på kvällarna, ägna min son och min fru lite tid. Dom har knappt sett mig senaste månaden. Tufft för dom. I´ll make up to you!

Sunday Bloody Sunday, imorgon är det 36 år och 6 månader sedan brittiska fallskärmsjägare sköt ihjäl 14 civila irländare i Bogside. På YouTube finns en mycket bra video med U2, autentiska bilder från händelsen varvas med konsertbilder på Bono och de andra i gruppen.




Igår var det dags för Kalmar FF att spela match i Svenska Cupen. Det gick bra, 6-1 mot Degerfors som ligger typ 10 i SuperEttan-tabellen. Eftersom jag först skulle plåta fotbollsmatchen mellan Nybro IF och Sleipner (kl 15.00) tre mil från Kalmar så kom jag försent till Fredriksskans, vakten ville inte släppa in mig då klockan redan slagit 16.00 och matchen hade redan börjar. Tur för mig så gick bilklockan fel och stod på 15.59 så jag sade till vakten att det minsann var en minut kvar, han tittade förvirrat in i bilen och släppte förbi mig.
Jag hämtade orange fotoväst och ackrediteringsbricka och kom in på planen 16.07. Då låg KFF under med ett mål! Förvånad var jag. Och än mer förvånade var kanske Degerfors.
Resten vet ni ju förstås. Många mål. Ett av dom ser ni ovan.
Ett bildspel (utan ljud tyvärr) ser ni HÄR.

Idag träffade jag också en lovande konstnär, Fiffi Jeppsson från Kalmar.
Hon hade ett par riktigt trevliga skapelser där. Jag blev köpsugen men den jag helst ville ha, en liten tavla föreställande en liten blygsam figur sittande på en alldeles för stor stol, var såld. Synd.
Man blir nästan sugen på att skapa lite konst själv. Kanske med kameran, på semestern?



Photo: Mattias Johansson
Fiffi Jeppsson porträtterad genom sin tavla "Affish".


4 kommentarer:

cjl said...

Men vad skulle det spela för roll om klockan är 16 eller tom 1630? Vissa arenor har visserligen galna regler, men det där lät ju bara korkat. :-)

Mattias Johansson said...

Visst är det skumt, antar att ackrediteringspersonalen vill titta på matchen istället för att jobba. Men å andra sidan kan man ju tycka att tidningen bör vilja ha en fotograf på arenan HELA matchen. Men korkat är det hur eller hur, jag håller med.
Annars? Hur ligger läget?

cjl said...

Läget är fint, föräldraledighet rockar på många sätt. Man får tid till det viktigaste i världen, samt tid till att fundera på kommande projekt, idéer, karriärbyten och andra galenskaper.

fiffi said...

Hej.
Vad roligt att du tyckte om min bild och att du ser mig som en lovande konstnär. Mycket smickrande.
Jag har börjat plugga konst nu. Du kan se mer av mina bilder på min blogg: http://www.fiffijeppsson.wordpress.com.
Dessutom nu såhär ett par år för sent kan jag berätta att den där blysamma figuren är ett tygtryck och finns därför i fler exemplar och går fortfarande att köpa.

/Fiffi Jeppsson