Wednesday, May 28, 2008

Medicin


Foto: Mattias Johansson

Jag ligger hemma och är sjuk, förkyld. Jag skyllde länge på att det var pollen som låg bakom hostan, men nu kan jag inte kämpa emot längre. Hosta, snuva, ont i halsen och lite feber. Antar att det är ännu en släng av dagisbacillerna. Riktiga smittohärdar de där dagisen! Men vad gör det, min son ÄLSKAR dagis.
Lite lättare att vara sjuk denna gången då jag igår fick ett fint paket levererat. Min Marantz !
Jodå, den kom snabbare än utlovat. Ljus, ljud och musik HB skötte sig finfint.
Nu har jag ju inte hunnit testa min nya Marantz PMD 620 live så att säga, utan bara lite försiktigt hemma, men jag kan säga så mycket som att den verkar grymt skön att jobba med.
Till skillnad mot M-audio´s microtrack 24/96 så kan marantzen sköta ljudnivåerna alldeles själv.

Exempel:
Det är nyårsafton, klockan närmar sig tolvslaget och du intervjuar ett par som just skall till att förlova sig under raketernas ljusspel. Plötsligt smäller en raket förtidigt och det resulterar i att ljudet "klipps" av. Du justerar nivåerna snabbt för att passa raketerna men då får du inte med de låga rösterna av paret som deklarerar sin kärlek gentemot varandra. (lät väl som ett vacker knäck)

Den här situationen klara marantzen galant då den sköter nivåerna själv. Man kan viska för att i nästa sekund gapa allt vad man kan och på inspelningen är allt bara perfekt balanserat. Skönt!
En annan finess jag tror man kan ha nytta av, jag har inte testat ännu, är "Low Cut". Maskien klipper bort de lägsta basljuden och behåller resten. Med andra ord så kommer man hem med fina naturljud UTAN de där vindpustarna som alltid ställer till förtret vid redigeringen.
Den har även funktionen "Silent skip" som pausar inspelningen vid tystnad, och det går att ställa in vid vilken mängd ljud den skall starta igen. Funkar kanonbra. Startar i samma hundradel du rör munnen...

Och så ser man TYDLIGT om man spelar inte eller inte då en röd ring tänds vid inspelning (ljuset går att stänga av).

Andra bra funktioner:

#Snabb uppstart-startar nästan omedelbart till skillnad från microtracken som tog en hel kafferast på sig för att göra sig redo.
#AA batterier-Går på vanliga eller uppladdningsbara AA-batterier, finns alltid till hands.
#Manuellt spår-Med en knapptryckning gör du ett nytt spår under inspelning.
#Redigering-Du kan redigera ljudet direkt i maskinen.
#Fjärrstyrning-PMD 620 kan fjärrstyras med RC600PMD som finns som tillbehör att köpa.
#Presets-Maskinen innehåller tre olika Presets, som du kan anpassa för just dina behov. Dessa inställningar kan exporteras och importeras från och till maskinen. Varje preset har 24 olika parametrar som går att ändra på.
#Filnamn-Redan i maskinen kan du döpa filerna.

Nä, nu skall jag inte bli långrandig. Dags att vila lite, skyffla in lite glass. Det har jag hört skall hjälpa mot förskylning...HÄR kan du läsa mer om Marantzen.

Foto: Mattias Johansson


3 kommentarer:

Anonymous said...

Har du hunnit testa den något mer?
Har en microtrack som jag är sjukt trött på.
Tar ju en halv dag att starta upp som du tidigare påpekat.

På VG har de börjat med en digital bandspelare som heter Zoom H2.

En av de bättre sakerna med den du köpt är ju att det är vanliga batterier. Vet inte hur det är på H2.

Mattias Johansson said...

Hej Thomas,

Nej, tyvärr har jag inte hunnit testa den riktigt ännu, men jag kan säga att jämfört med microtracken så är denna grymt snabb, vilken knapp du än trycker på så utför marantzen genast kommandot. Så skall det ju vara. Sen har den ju automatisk nivåreglering, skitskönt. Men du, jag återkommer med en liten recension så fort jag testat den. Men jag tror att jag redan nu kan rekommendera den.
Har du några nya bildspel på gång?
Hur är läget i staterna?

Ha det gott Thomas,

Anonymous said...

Tack för info. Låter bra.
Tror nog jag köper en snart.
Har ju varit lite seg att komma igång med att producera bildspel men har ett par på gång nu.
Allt är bra här annars. Drar till Sverige på semester i nästa vecka.
Keep up the good work!