Wednesday, December 16, 2009

The Good, The Bad and the Blind



Jo, jag måste vara blind. Eller nästan iallafall.
Förra veckan, innan jag blev sjuk, plåtade jag glas i studion. Svart glas. Svarta runda glasbollar. Det är tamejfan bland det svåraste man kan plåta. De fångar in precis allt och lite till och det vill man ju slippa, så det är ett evigt pussel att få snygga högdagerlinjer i kanten osv utan att få med sig massa speglingar från studion, stavit, bouncrar, min fula nuna osv. (nja, sååå ful är den ju inte)

Sen gjorde jag iordning bilden i CS4 och skrev ut den och WHAT? Kolsvarta skuggpartier och glaset likaså, nu skall ju glaset i och för sig (skall det ordet verkligen särskrivas? iochförsig?) vara svart men några procent skall ju finnas, typ 11 eller så. Här var det 0. Ingenting syntes. Jag skickade bilden till Thomas dator som jag vet alltid är i topptrim och där var den lika svart. Alltså är min skärm åt fanders. Faaan ropar jag, den kostar 15000 spänn och är nyss kalibrerad och ändå visar den fel!!! Arrghh!!

In i CS4 och kolla färginställningar och profiler och allt ser rätt ut.
Sen blev jag sjuk och tänkte inte mer på det.

Idag är jag tillbaka. Nu är allt lätt igen. Jag börjar med att kolla när min "nykalibrerade" skärm verkligen kalibrerades.

-1200 timmar sedan, styvt! Ojdå. Som när man på morgonmötet på tidningen säger,
-Men det där knäcket gjorde vi ju för tre veckor sedan, det kan vi inte göra redan.
Och så är det minst ett och ett halvt år sedan sist, haha!

Ojdå som sagt, dags att göra om kalibreringen. En sån här EIZO ColorEdge-skärm skall man ju kalibrera typ efter 400 timmar. Men 1200 är kanske lite väl?

Skärmen blev ju bättre förstås, men felet med svärtan fanns kvar. Arrgh nummer 2.

In i CS4 igen, färginställningar och...
Men guuuuud, är jag tokig. Nu var den där lilla rutan som simulerar "videokontraståtergivningen vid konvertering mellan scen och utdatarefererade färgprofiler" (blir anfådd bara av att skriva det där) ikryssad, hur blev den det, det var den inte innan?
Jag kryssade bort den och nu visas bilderna som dom skall, rätt svärta och omfång!!


Nu är jag på banan igen. Min kära EIZO och jag är vänner igen.

0 kommentarer: