Saturday, October 03, 2009

Till Martin Andersson


Foto: Martin Andersson
Eftersom det inte blev någon fisk denna gången blir det en bild från
vårens öringfiske i Varberg. En riktigt snygg flugfångad havsöring!

Naturligvis släpptes den tillbaka.

(Har ju inget med bildjournalistik eller foto att göra, eller nja, foton är det ju förstås.
De här bilderna efterlyste Martin redan i våras, men jag fick nog aldrig lagt ut dom.
Tror jag, här kommer dom igen!)


Idag skulle jag skulle enligt planerna ut med Gary för att blöta flugspöt i kalmarsund. Gäddan skulle luras och under natten hade jag bundit några riktiga gäddkillers till flugor. Mycket grönt.
Vaknade strax innan åtta, vindstilla, kallt, mulet. OK fiskeväder med andra ord.
Gary ringde och sa att han var på plats och att jag skulle skynda mig. Det gjorde jag.
10 minuter senare ringde han igen,
-Mattias! Det regnar och blåser JÄTTEMYCKET! Jag går över till spinnspö, fortsatte han.

Jag åkte ut iallafall, med flugspöt.
Galet vad det blåste, sydligt, ostligt, västligt och fasen vet vad. Byarna kom från alla håll.
Men mitt relativt nya spö och nya linan, eller nya och nya, men jag har inte hunnit testa dom i oväder innan, höll verkligen måttet. Kunde skuta ut en 15-18 meter eller nåt iallafall i den starka vinden. Kuling säkert.
Spöt: Temple Fork Outfitters 9 fot klass 8.
Lina: Scierra HMT Taper, WF 8 Intermediate med laddningszon.

Tre timmar klarade vi, sen var fingrarna odugliga, Gary fick inte igen beteslåset när han bytt wobbler och jag fick stickningar i ena handen.
Vi gav upp.

Hur gick det då?
Inte en fiskkrake så långt ögat nådde! Galen. Arg. Besviken. Men också laddad för revanch. Om och när man får tid nästa gång.


Samma öring som ovan.


2 kommentarer:

Magster said...

fiske blogg, ha ha ha!!!

Mattias Johansson said...

Javisst! Tänkte ju att Martin skulle bli lite sugen på att svinga spöt snart, fast efter gädda, på östkusten denna gången!