Saturday, April 18, 2009

Har det varit påsk redan


Endast glada miner under påskpareden Äggröran i Runsten, Öland.
Eller hur var det nu?
Foto:Mattias Johansson




Kön till sill, förlåt strömmingsståndet var skaplig. Det luktade inte alls
dumt kan jag lova.
Foto:Mattias Johansson




Den här bilden känns lite 60 eller 80-tal på något sätt, fast i färg.
Jag lovar, det här är galna grabbar! Vi snacka typ 6 grader i vattnet!!

Foto: Mattias Johansson


Tur att man iallafall har en liten badrock svepa in sig i efter ett dopp i
det 6-gradiga kalmarsund.
Foto: Mattias Johansson


Hästen Mounty ville också äta sig mätt på påskgodiset när ridskolan udden påskade för barnen på länssjukhuset i Kalmar. FOTO: Mattias Johansson


Alla vågade sig inte fram till ponnyhästarna. Foto:Mattias Johansson


Nanna klär på en hästburen påskkyckling ett par fina, gula påskfötter.
Foto:Mattias Johansson


Foto:Mattias Johansson


Om man inte redan fryser så kan man ju alltid gå i en gång till för att
skölja fötterna... Foto:Mattias Johansson


Jo, dom säger det.
Förlåt, jag har återigen varit MYCKET dålig på att blogga, men det är ju det där med ti...ja, ni vet ju vad jag brukar skylla på. Suck.

Hela veckan har jag haft ångest över att jag inte lagt in några som helst inlägg. Det är liksom fel när man börjar få ångest över bloggen, det är inte meningen med en blogg. Tvärtom skall en blogg vara ventil, som låter tankar och funderingar pysa ut, och så får man tillbaka lite inspiration och skratt när andra komenterar. Så känner jag.

Påskhelgen var för övrigt min i år. Den var lugn, ingen plats i tidningen direkt och inga sportjobb. Jag jobbade med Agnes och vi pratade tidningsmakeri HELA tiden. Agnes har många och sunda tankar om tidningsklimatet i Kalmar. Det är alltid kul att jobba med människor som bryr sig på det sättet om produkten vi gör.

Vi försökte komma på ett skönt, bra reportage att hinna med men gick bet. Själva påsken liksom tog udden av vårt skapande. Så mycket kycklingar och fjädrar överallt att man blir mätt, så mätt.
Jag hade också på min lott att jaga en inomhushall med konstgräs för den stundande AvsparksbilageEttan jag brukar ta varje år. Jag gick bet även där.

Men det var en rolig helg. Här är lite bilder från påsken.

2 kommentarer:

carl said...

Kul att se hur du använt dig av blixten. Jag brukar totalvägra att använda blixt, kanske får jag fundera lite kring det efter att ha sett det här. Bilden där hästen blir klappad (nr 7) vinner mycket på att strukturen syns så väl på hästen (förmodar att det är tack vare en blixt?). Inspirationsgivande bilder allihop, bra jobbat!
/Carl

Mattias Johansson said...

Tjena Carl.

Vad kul att du blir inspirerad. Jo, jag använder ofta blixt, när omständigheterna kräver det eller när det helt enkelt tillför något till bilden. Ibland är det av rent trycktekniska skäl.

Det är ju tycke och smak det där, men jag tycker inte man skall vara rädd för att använda blixten.
Jag använder ofta blixt när det redan finns mycket ljus, som i bilderna ovan. Gör jag däremot ett reportage i mörka källarlokaler vill jag ju visa just det där mörka, dunkla, och då får blixten stanna i bältet.

Blixten kan användas för att tillföra berättandet i bilden något. Då fläskar vi på...

I hästbildens fall ger det som du säger lite lyster åt hästens struktur för att framhäva ögonkontakten med den blyga lilla flickan.

Klart du skall köra lite blixt, om det passar dig. Om det passar situationen.

Ha det gott och njut lite i mörkrummet!!