Wednesday, October 15, 2008

Du sköna nya värld


Photo: Mattias Johansson 2006

Som Huxley mumlar över en whiskey i en av Lundells låtar. Paradise Park tror jag?
I dagarna två har jag nämligen ägnat mig åt reklamplåtning. Snygga möbler för hela slanten. Det är skönt. Att få göra färdigt jobbet liksom. Plåta tills man är nöjd, tills "bilden" sitter. Härligt. Nu har jag ju mest varit assistent de här dagarna, men det är skönt det också. Mycket att lära om den här typen av fotografering. Tekniskt sett är det ju rätt mycket svårare om man säger så. Massor av pill. Nogranhet är ett motto!

Efter dessa dagar är jag definitivt kär!
I Profoto´s D4 2400Ws. Damn! Vilka möjligheter. Men i nuläget har jag inte råd att inhandla ETT aggregat för styva 53.000:-! Och har man ett vill man ju ha minst TVÅ!! Och så måste man ju ha ett batteriaggregat också. Och sen skall ju lamphuvudena till, och reflektorer, bouncrar, raster, bommar och kablage. Springer väl iväg till en halv miljon riksdaler innan man är nöjd. Och jag som just köpt en dator och en EIZO-skärm för 54000:- (hjälp, vad har jag gett mig in på?) Eller hyrt rättare sagt. Då får man ju dra av allt på en gång, varje månad. Good!
Nä, det skall nog gå bra det här. Det känns förjäkla bra.
Min plan, och dröm, är ju att reklamandet skall gå så bra att det kan, förutom min "lön" också täcka kostnaden för sköna reportageresor med riktigt bra journalistiskt innehåll. Det vore nice!

Alltså, du sköna nya värld!
På tal om whiskey, ja jag stavar med ey eftersom jag älskar irländsk whiskEY mer än skotskt WhiskY. Särskilt nu på hösten och vintern. HÄR är en sida med kul grejor i den branchen.
Ikväll får det nog bli en liten en, för att fira att det är torsdag. Min favorit heter givetvis Midleton Very Rare. Den finns i begränsat antal. Köp den! Den är sååå enormt god att det nästan får hjärtat att hoppa ur sitt läge därinne!

Nu måste jag torka saliven från bordsskivan och jobba undan lite. Vi hörs.
Förresten, bilden ovan är från 2006 tror jag. Jag tog lite bilder åt min kompis och kollega Karl Olsson som är en framstående och skicklig sportskytt. Heter det så? Bland annat tog vi den här bilden på hans gevär, eller egentligen för att visa alla olika inställningsmanicker han har på bössan. Var är stället? Jodå, kloningsverktyget är använt. Det får man ju i den branchen.
Sitter man på dubbla stolar måntro?

0 kommentarer: