Monday, March 23, 2009

Guld till Kalmar FF


Guld över Fredriksskans. Foto: Mattias Johansson

Äntligen ett bildspel!! Jag har inte gjort något bildspel sedan i höstas tror jag. Men i helgen tog jag mig tid. Jag fick fixa ihop det på övertid, och det mina vänner är inte populärt på vår tidning i nuläget. Det vill jag lova. Men det är ju så, man kan inte hinna med allt på en gång, även om man som vanligt låter bli att ta lunch. (dumt förövrigt) Det var såååå skönt att få göra ett bildspel. Jag måste bli bättre, både rent tekniskt och också på att få gjort dom. Idéer måste kläckas. Tid måste skapas, men det går ju att ordna med lite planering.

Kalmar FF, Sveriges bästa lag, vann som bekant den enda nationella titel dom hade kvar att kamma hem i helgen. Vilken bragd ändå? Allt i sverige är vunnet, sägs det. Vad vet jag, men det stämmer förmodligen.
Prispodiet stod mitt på planen och vi fick inte gå ut på gräset, vi gnällde på vakterna lite. Då sliter våra FF-grabbar upp supercupsbanderollen, prischeckar och guld och flyttar hela kokarongen ända fram till oss. Vilka goa gubbar de är! Inga divalater där inte. Alltid samarbetsvilliga. Vi sprang ut mot dom iallafall och vakterna förlät oss nog.

Se bildspelet HÄR.



Annars var helgen något stressig. Jag samlade faktiskt in ljud och bilder till ännu ett bildspel, om våren (!?) men det hann jag aldrig göra ut så det sket sig. Men fåglarna lät ju fint på bandspelarn...

På onsdag släpper Canon en ny kamera ryktas det, blir nog någon form av konsumentkamera, vad dom nu skall med det till. Känns ju som det finns en hel uppsjö sådana redan, som är hur bra som helst som dom är. Vad gör dom? Nikon drar ifrån. Hjälp!

Jag har provat ännu en marmelad i "whiskyserien". Bowmore 12 year. AAAHHH! vad god den var. Jag brukar säga att Bowmore (inte marmeladen då alltså) är en bra instegsmodell till de rökiga whiskysorterna. Den har bra med rök, men ändå lätt och len i sin ton. Bra att börja med. Vissa börjar ju med att dra i sig en Ardbeg eller så och då stannar det lätt där, om man inte från början är galen i rökig whisky förstås.

Själv dricker jag ju mest irländsk whiskey med mycket lite rökighet, men tillfälle och humör får naturligtvis styra. Ju mer butter och inåtvänd jag är, desto mer rök, tjära och tanniner vill jag ha.
Nu är jag ju väldigt sällan butter och inåtvänd utan nästan alltid go´och glad så det blir mest sorter med mer fruktiga nyanser. Om man inte vill lägga så mycket stålar så finns det en flaska från irland som är förvånansvärt billig. Prisvärd. Clontarf Singel Malt. I eftersmaken smäller det till av plommon och sommar i käften på en. Galet lång och bra eftersmak för det priset.

Hur kom jag in på detta ämnet nu då. Skärpning. Detta är ju en fotoblogg väl?


Barnbytardag på Kalmar Teater. Här fanns det grejor att köpa för en
småbarnspappa som jag, men hade jag några cash med mig, nädå.





Världsvattendagen på Kalmar slott var väl lite av en flopp tycker jag.
Verkade vara ett tunt program. Här slarvade jag med bländarvalet,
skulle naturligtvis lagt mig på typ 11, så fiskarna hade kommit fram
lite bättre. FOTO: Mattias Johansson


3 kommentarer:

FotoMix-bloggen said...

Vilka goa bilder från matchen Mattias.
Gillar dom med solen strilande in i kameran. Snyggt.

Ja vad håller Canon på med. Hit med en 1D Mark IV, och det nu. Och gud nåde dom (Canon alltså) om den inte är minst lika bra, eller ännu hellre bättre, som Nikons D3:a.

Har för övrigt beställt en 5D Mark II som förhoppningsvis kommer nu i veckan. Ska bli kul att testa videofunktionen på den.
Hörs när det är dags för LensAlign a´la Königsson.
/D

Daniel Nilsson said...

Visst är det en fotoblogg, men det är ju härligt när du skriver om annat också.. som whiskey... haha!

Mattias Johansson said...

Tjena Daniel S!

LensAlign-party! Det är den nya trenden...Blir kul. Jag ser fram emot blogginlägg när du testat din nya 5:a. Jag är lite sugen jag också.
Ha det gott!

Tjena Daniel N!
Ja, man måste väl nyansera sig antar jag, hihi. Vad kul vi skall ha på Torsdag. Gött!