Monday, March 16, 2009

Årets Bild


Photo: Mattias Johansson
2001 låg kalmarfödda Johan Settergren högt upp på världsrankingen i tennis. Han skulle snart spela Stockholm Open. Plötsligt vändes allt upp och ner då Johan drabbades av återkommande hjärnhinneinflamationer. Allt såg mörkt ut och karriären inom tennisen var borta. Nu spelar Johan någon timme i veckan för att hålla sig i form och i juni 2008 vann han Kalmarspelen då han mötte Filip Prpic, rankad 4 i Sverige.

Tennisbilden hoppades jag på i Årets Bild, men icke sa nicke. Den gick bet.
World Press Photo hörde av sig och frågade lite om bilden, hur jag hade gjort och så, dom trodde nog att jag vänt den i PS, men det är den ICKE. Den är plåtad genom ett öppet fönster.
För att slå an på att hela hans liv och karriär vändes upp och ned pga en sjukdom.


Denna bilden vann ju som bekant 3:e pris i Sport Feature.
Photo: Mattias Johansson


Idag har jag gjort ett jobb till Bravidas tidning Bravisen. Träffade några roliga grabbar, solen sken och det var riktigt fint ljus ute. Precis när vi skulle börja gömde sig solen bakom molnen och där har den stannat sedan dess. Riktigt trist ljus blev det, och jag som lämnat min "ljusväska" i bilen.
Men det blev bra ändå. Inget jag kan visa nu så här kommer istället de bidrag jag lämnade till Årets Bild.

Ris och ros mottages gärna.



Sven Algnäs är Tibetkännare och visar dior därifrån i samband med
oroligheterna där.



Nina Karlsson råkade ut för en olycka och nu kämpar hon sig tillbaka
till tävlingsarenorna.



Hela Sveriges "Hero", Charlotte Perrelli, lyckades inte alls i
Eurovision Song Contest



Linus Vickell till Avsparksbilagan.


– Det här är en parodi mellan skitlag!
– Det är genant att se, allt enkelt gör vi fel.
Nybro IF:s tränare skrädde inte orden efter matchen mot bottenlaget
IK Tord.
Här biter Nybros mittback Tom Karlsson i Victoriavallens gräs efter
att ha missat en målchans.



Som artonåring flyttade Abiola Dauda från Afrika till lilla Sölvesborg
i Sverige. Familjens märke, de lodräta ärren på vardera kind minner
honom om hans uppväxt i den fattiga mångmiljonstaden Lagos i
Nigeria. Kontrasterna mellan länderna är många och stora.

10 kommentarer:

carl said...

Mycket bra bilder allihop. De jag fastnar allra mest för är tennisbilden och bilden på Sven Algnäs. Gillar dom för att de har en bra balans mellan berättande och "snygghet". Tennisbilden beskriver så bra hur hans karriär helt förrändrades.
Bilden på Sven: Borde lätt kunnat tagit ett pris i porträttklassen. Mycket rolig idé! Kan störa mig lite på fingret, kanske kunde mörkas ner något för att blicken ska koncentreras ännu mer på ansiktet. Ansiktet ja, alla rynkor vittnar om att han varit med om mycket den här mannen.

Bilden på ryttarinnan: Härliga toner, gör sig i svartvitt. Mycket snygg grafisk känsla. Funderar på om den håller eller inte håller som singel. Tror ev att den funkat ännu bättre i en serie.

Bilden på Linus Vickell: Mycket snyggt ljus. Gillar speciellt skuggan i röken. Hade nog försökt lägga nån typ av riktad spot (heter det så?) mot ansiktet.

Alla bilder håller hög klass, tycker du förtjänade åtminstone en statuett till, men konkurrensen är ju hård.

Ser att du lagt till mig i länklistan till höger. Stort! Tackar ödmjukast för detta erkännande!:)

/Carl

Mattias Johansson said...

Tjena Carl,
man tackar. Kul att du tar dig tid. Mina favoriter är också tennisbilden och bilden Sven. Jag håller med om fingret, det lyser lite för mycket. Nu när du säger det.

Sven är en riktig äventyrare, han har rest till otillgängliga platser i typ hela världen och plåtat.
Nu snackar vi för längesedan, när det var riktigt knivigt att resa. Fast kankse också lättare på andra sätt. Nu bor han förövrigt i Husqvarna tror jag bestämt.

Nog hade det varit snyggt med en spot i ansiktet på Linus, men tanken var att han skulle vara hemlig, lite farligt liksom, lite mystisk sådär. Det blåste som tusan så de krävdes många försök med rökmaskinen innan allt satt där det skulle.

Ha det gott och glöm inte att öppna dörren till mörkrummet då och då så du inte svimmar av ångorna, haha

Daniel Nilsson said...

Oj jäklar Mattias... att du bara fick ETT pris i Årets bild? Mycket märkligt.
Men att bara få ett telefonsamtal från World Press måste ju ha fått dig att sätta kaffet i fel hels va? hahaha!
/Daniel

Mattias Johansson said...

Tjena Daniel,

Du kan tro att jag satte både kaffet och koppen i vrångstrupen, fast det var via mail, men ändå. Jag blev ganska stirrig. Men det gick ju inte hela vägen.
Kanske får man ynnesten att vara med ett annat år, vem vet.

Ha det gott!

Magster said...

tjena matte!
wpp email? stora grejor! jag gillar ocksa sven o tennis bilden, fast mest sven, han ser skarp ut! pa tal om sven forresten, jag o farsan funderar pa att dra till oland for pa en liten roadtrip nu under varen, hade varit kul om vi kunde komma o halsa pa hemma hos dig da, funkar det?
mags

Mattias Johansson said...

Tjena Magster!
Självklart skall ni komma hit. Kaffet är redan på G. Sven måste väl testa det öländska öringfisket också? Jag har ju bott här i 11 år nu och inte hunnit testa det riktigt än. Snart dags.
Kanske kunde du ta med en burk Marmite från UK.
Ha det gott så hörs vi!

Magster said...

tjena matte,
ar du ocksa en marmite lover? isf tar jag med en liten specialare till dig, champagne marmite! och jo, det ar ju saklart fisket som far farsan att vilja sticka till oland, sa om du vill ta med dig ditt spo sa ar du mer an valkommen. jag hor av mig angende datum osv.
ha det fint i helgen
mags

Anonymous said...

Efter att för första gången (konstigt nog) ha kollat igenom din utmärkt blogg så kan jag konstatera ett par saker.
1. Jag förväntar mig royalities för min bild.
2. Jag gör mig i kostym.
3. Jag trodde du var en bra fotograf. Jag hade fel, du är bättre än så.
4. Och du vann bara ett pris på Årets Bild, vem faan sitter i juryn, Jag vill ha nummer.
5. Jag har under fem år journalist glömt mitt block på ett jobb. Kul att du fick med det.
För övrigt tycker jag att Karthago bör förstöras.

//Anders

David Zandén said...

Tjena, schyyst bild på Morfar Sven!

/David

Stenberg said...

Tjena Mattias!
Var ju lite kul att hamna hos just dig nar jag gjorde en sokning pa Sven Algnas. Shysst bild. Jag ar lite uppvuxen med bildvisningar fran hans resor da mina foraldrar var aktiva i samma kyrka. Han ar en fantastisk berattare och det var alltid spannande att lyssna till hans reseskildringar.

Har just kopt mig en systemkamera sjalv och ska forsoka utveckla mitt fotograferande lite fran de vanliga fylle- och festivalbilderna. ;)
Hoppas att allt ar bra med dig.

/Stenberg