Monday, December 08, 2008

Pressfotograf eller bildjournalist?


Foto: Mattias Johansson
Julmarknad i Kalmar


Basket, Kalmar HF-Kristianstad


Dansuppvisning

Minns ni äntligen måndag? Peter Settman, Fredde Granberg och Kajsa nånting. Skitkul.
Idag är det verkligen "äntligen måndag". Jag har lagt helgen bakom mig. Min jobbhelg, min Östran-helg. De är riktigt jobbiga. Alldeles för många jobb och dessutom samtidigt hela tiden.
Typ, klockan 14.00 basket i kalmar, 14.30 innebandy på Öland och 14.30 startar hockeyn i Nybro fyra mil från öland. Hemskt gärna (!) startar kankse också en handbollsmatch i Alstermo, 7 mil från kalmar samtidigt som hockeyn. Och så några allmänjobb på det.



Så ser ofta körschemat ut.
Jag vet, jag gnäller om detta efter varje helg jag jobbat. Men det måste ut liksom. Sorry.
Gnäll, tänker många och stönar för sig själva att så är det att vara "pressfotograf", det får man ta, ger man sig in i leken får man leken tåla...En pressfotograf skall klara av att få bra bilder på en match på 10 minuter. Annars duger man inte.
What?
Visst kan jag ta några skitsnygga hockybilder på 10 minuter, men det är väl inte bara det saken gäller?
Jag är nog ingen "pressfotograf" helt enkelt. Jag nöjer mig inte med att på 14 minuter krysta fram 10 hockeybilder som duger och sedan dra vidare för 3 minuter porträttfoto med någon som suttit massa år i turkiskt fängelse under daglig tortyr. Jag vill med mina bilder visa matchen, matchens i sin helhet. Jag vill ha möjlighet att visa läsarna det där avgörande ögonblicket som vänder matchen etc. Jag vill med mina bilder visa det lidande den turkiska fången känt och den glädje samma man känner för sitt nuvarande liv. En sådan man är värd respekt och att på tre minuter rassla iväg ett antal bilder i olika vinklar och sedan dra iväg till nästa är inte respektfullt.
Sånt är det ingen som förstår och uppskattar på tidningen, verkar det som. För dyrt naturligtvis.
För tidskrävande. -Vi behöver bara fylla hålet här på femman...


Kamil Sümbül

Men det finns en bra sak med det här sättet att jobba, man blir ju otroligt snabbtänkt och uppfinningsrik när det gäller bilder. Det är ju bra.

Nä, jag är helt klart mer ämnad för reportage och "hela" sportjobb. Mer sånt i framtiden.

Nu sitter jag och kollar på en dokumentär om Rosalind Franklins Foto51, den första DNA-bilden.
Coolt. Cool tjej, framåt och envis. Tänk vad strålning hon fick. Fattade dom ju inte då.
Snart läggdags. Hör från sovrummet att grabben fått hosta. Ajdå, jag har nog inte tid att vara hemma imorgon. Jag har massa marknadsföring att fixa inför det nya året. Nu är det dags.


Tvärpolitisk antivåldsmanifestiation


Jonny Ågren, Nybro Vikings, med arg Trojaspelare bakom sig efter att
ha gjort mål.

5 kommentarer:

FotoMix-bloggen said...

Tjena Mattias!
läste ditt hektiska körschema. Det var faan va du fått jobba.
Läge att ta in nån mer fotograf (König/Rubin/Pernevill) en sån grishelg?
För övrigt trevliga bilder du har här på din blogg.
Mvh
Daniel

Mattias Johansson said...

Hej Daniel.
Tack det samma, vad gäller bilderna alltså. Ser ut som du får vara lite längre på IKOs matcher.

Ja, östran tar nästan aldrig in extra fotografer. Vi har övertidsstopp och mertidsstopp. Knäppt va?

Hälsa Torsten Strömber, om han har börjat hos er än, han kanske har semester fortfarande.
Ha det gott!

Daniel Nilsson said...

Oh jäklar!
Och så tycker man själv att man har det stressigt ibland! Är du lagom uppstressad efter en sån helg kanske?

Men du, bild nr 2... är inte det handboll? haha!
Det var kanske ett jobb för mycket den dagen! =)

Ha det!
/Daniel

Mattias Johansson said...

Tjena Daniel N,

ja du ser ju!! Vet man inte om man plåtar basket eller handboll då är det illa, haha!
Jodu, jag är fortfarande på helspänn. Ikväll får det bli en whisky, det har jag inte fått på länge.

Ha det bra Daniel,

Magnus Persson said...

Intressant läsning - speciellt om frustrationen när du inte har tid att ge en person mer uppmärksamhet än några minuter trots att det är ett livsöde som ska skildras... Jag tror det är viktigt för både redaktion och läsare att känna till hur fotograferna kan känna i vissa lägen.

Jag har precis hittat till din blogg och kommer att följa den noga framöver. Det har varit mycket intressant läsning (och bra bilder!) hittills!

Mvh, Magnus