Thursday, November 27, 2008

Lumix LX3

Jag gjorde ett jobb häromdagen med min Lumix LX3 och när jag sedan kom till kontoret och min nya MacPro så kunde jag inte få upp filerna. Det finns ju ingen plugin till CS3. Jag blev skitarg, det fick bli att vänta med bilderna tills jag kunde få tag på min bärbara Mac, där har jag nämligen Panasonics eget bildbehandlingsprogram, SilkyPix. Det är inte klokt hur långsamt ett program kan bli. Visst, det går att göra en del grundläggande grejor, och det går att batcha, men jäklar, det tar hela natten att konvertera säg ett 100-tal bilder till jpg. Jag blev sjövild där på min stol, i min ensamhet på kontoret.

Av en händelse, (nästan otäckt) fick jag ett mail av Jan Olby dagen efter mitt utbrott, eller två dagar kanske det var men ändå. Vilken tillfällighet. Han var också rosenrasande och fick inte heller upp sina bilder. Jag kunde inte annat än att tipsa om just SilkyPix. Vilket namn? Var fick dom det ifrån liksom? SilkyPix... Enligt Jan har också Johan Gunséus en LX3:a. Kul, vi kunde ju bilda en klubb, NOL är väl ett lämpligt namn på klubben, Nörds of Lumix... 
Nu är jag ju också lite sugen på den HÄR kameran...Just for fun.
Nu hoppas alla vi "stolta" ägare till LX3 att det i det närmaste kommer en plugg för Photoshop och även Lightroom. Jag menar, den har ju funnits sedan augusti.

Men det är en riktigt kompetent liten kamera det där, Om man känner för att vara lite okonventionell så kan man plåta reklam med den här pjäsen. Kaxigt. Kanske vågat. Men det visar ju att man KAN klara sig i studion även när Hasselbladarn är på service. HÄR ser ni en som vågar, en kul test av LX3.
Så här såg det ut när jag var ute och promenerade i Kalmar, med Lumixen på axeln.

Varvsholmen sett från Kattrumpan.

Läppstiftet på Varvsholmen sett från strandkanten på Kattrumpan.

Stensö fiskeläge, denna oas där min fru och hennes familj 
har en sjöbod.

Vad sägs om motljusegenskaperna i Leicagluggen?
Mums fillibabba!


4 kommentarer:

Anonymous said...

Får man vara med med en simpel LX2?

Mattias Johansson said...

Njae? Du får börja som "prospect" så får vi se vart det bär och om du är värdig ett medlemskap. OK? Men det är dyrt, mycket dyrt. 87000:-/år, men då ingår pimpat axelband och en Jörgen F Lundell-pin till kepsen.

Annars? Luncha i veckan?

cjl said...

Motljusegenskaerna var riktigt imponerande.. Det är lite jobbigt att gå omkring med äldre kameror nu eftersom just den funktionen har blivit riktigt bra i de flesta nya system.

Anonymous said...

Jörgen F Lundell! Det avgör saken!! Lunch, måndag eller tisdag?