Thursday, September 04, 2008

Perpignan 2



Perpignan dag två startade med en rejäl sovmorgon, vi sov till halv tio, snacka om godis! Det var länge sedan.
Vi valde bort frukosten, istället gick vi ner till ett av torgen och drog i oss en vansinnig mängd mat.
Nu skall vi inte blogga om maten men men...
Marcus, Christian Örnberg, Jan Spångberg beställde "lite av varje", ingen av oss visste egentligen vad det var men, det löser sig... Jag beställde en Sandwich Classique, och fick in 3 stora, dubbla mackor med chevree-ost, torkat kött, inlagd gurka och massa annat gott, allt serverat på en bädd av ruccola, lök och tomat. Jummy! Till detta kom det in en smoothie, en tallrik med musli och frukt, en latte och en ananasjuice! Eh!


Sedan gick vi till Couvent des minimes för att titta på bilder, bilder från världens alla hörn, fast 85% afrika. Vi gick på Horst Faas utställning med bilder från bla Kongo och Vietnam, fantastiska bilder, ärligt talat, fick man inte mera kontakt med människorna på bilderna förr, eller är det jag, vet ej, vad tror ni? Imorgon är det dags för symposium om just det ämnet, finns det en kris inom dagens bildjournalistik? Ser alla bilderna likadana ut? Frågorna är många, men här på plats ser många bilder lika dana ut, man går från den ena väggen till den andra men kan inte skilja på reportagen, kanske ligger det något i det, att det finns en kris.

En annan utmärkt fotograf är Alexandra Boulat, hennes utställning var bra, finns så mycket bra bilder här att man blir mätt, man får stänga av, ta en paus, en öl, lite vatten, softa lite, sedan kan man komma komma igen, börja om. Här finns bilder i det oändliga...Nog om det.

Efter lite vin och snacks vid ScanPix monter på Palais des Congres drog Marcus och jag till hotellet, köpte med oss en flarra Champange, kyld, för en dusch och lite vila innan Kontinents party sätter igång. Blir ett kort besök där innan sniglarna intas.











4 kommentarer:

Daniel Nilsson said...

Härlig blogg Mattias!
Den skall jag börja följa under Perpignan! Jag har aldrig varit där så ser fram emot rapporterna på din blogg!

Hälsningar
/Daniel Nilsson

Mattias Johansson said...

Tjena Daniel,

Kul att höra av dig, jag skall försöka att blogga massor härifrån,
håll koll!

Magster said...

jag ar avundsjuk pa ditt besok, verkar sa javla kul! nasta gang vill jag tjuvaka pa svenskganget.

fotnot: alexandra dog forra aret, men det vet val du? hon var en av dem basta, utan tvekan.

magnus

Mattias Johansson said...

Tjena Magster,

Jo, jag vet att Alexandra dog förra året, men hon hennes bilder är ju på något sätt ändå levande och aktuella så därför skriver jag att hon är en bra fotograf, tack dock för fotnoten.

Läste om det där med brandkåren, man blir ju knasigt sur, vi har ju pratat om det problemet tidigare men man blir ju lika förvånad varje gång.

Ha det gott.