Tuesday, September 15, 2009

Jens Dresling


Photo: Jens Dresling
Bild från Jens Dreslings bildspel.
Titta nu!

Om en månad ungefär har jag varit på Östran i 10 år! Galet, det var bara meningen att jag skulle stanna 3 veckor för praktik egentligen. Men det ena med det andra och vipps, så har det gått tio år. Jag skall säga att jag trivs ju inte riktigt med min märkliga tjänst som bildchef. Att sköta administrativa sysslor samtidigt som man skall plåta alla dagens jobb är inte lätt, allt blir lidande.
Vi har stora problem på tidningen nu. Vi fotografer vill så mycket och får så lite. Redaktionen, redigerarna och ledningen är alla textmänniskor och bilden har mycket liten betydelse på redaktionen. Men vi har planer. Vi skall resa oss. Vi skall ta större plats i framtiden. Jobba på ett annat sätt. Först måste vi få ledningen att inse betydelsen av bilden som kommunikationsinstrument. Det blir en utmaning som heter duga. Spännande!
Men tröttande, att alltid behöva lyssna på gnäll och tjat om varför man stannade 20 minuter på ett jobb istället för att hinna med två till på dom tjugo minuterna.
Vi får se hur länge jag står ut. 10 år skall jag klara iallafall, typ en månad kvar...

En annan man som jobbat länge är Jens Dresling.
Han har varit på danska Politiken i 25 år!! Det firar han med ett bildspel med duktigt med bra bilder.
Titta HÄR! Tog ett tag att hitta länken, klicka på texten under bilden på förstasidan.
Bums!

0 kommentarer: